Publiceringsdatum: 2018-01-18

Årets studentföretagare 2018: Max M Mohammadi vill rädda en miljon liv om året

Max M. Mohammadi, student KTH och grundare av Hippogriff är Årets studentföretagare 2018. Han har utvecklat Heartstrings en teknologi för att tidigt diagnosticera hjärt- och kärlsjukdomar med hjälp av artificiell intelligens. Förstapriset är 150 000 kronor och en plats i den internationella finalen i Toronto, Kanada.

Juryns motivering löd: En ödmjuk entreprenör med förmåga att nyttja kompetens på ett strategiskt sätt. Genom fler användare utvecklas produktens kvalitet och intelligens och med hjälp av innovativ teknik får han fler hjärtan att slå längre.

-  Jag är oerhört tacksam att få detta pris och chansen att representera Sverige i den globala tävlingen. Att bli Årets studentföretagare betyder väldigt mycket. Det kommer att bidra till min vision att rädda en miljon liv om året, säger Max M Mohammadi.

För intervjuer kontakta: Max M Mohammadi, 070-715 81 16.

På bilden: Johan Eklund, Entreprenörskapsforum, Susanne Nyberg Brehnfors, Tillväxtverket, Max M Mohammadi, Hippogriff och Carl-Johan Rehnvall, Triton Advisers Sweden AB.

----------------

Årets studentföretagare är en tävling för studenter på kandidatnivå (undergraduate, bachelor) som vid sidan av studier på universitet eller högskola äger och driver företag. Tävlingen syftar till att uppmärksamma och premiera dessa entreprenöriella och kreativa studenter. Årets studentföretagare är en del av den internationella tävlingen Global Student Entrepreneur Awards (GSEA).

Tävlingen är uppdelad i två delar, dels regionala uttagningar i deltagarländerna, dels en internationell final den 14-17 april 2018 i Toronto, Kanada.

Den svenska uttagningen, Årets studentföretagare, arrangeras av Entreprenörskapsforum och Tillväxtverket. Triton Advisers (Sweden) AB är sponsor.

Finalen, GSEA, arrangeras av Entrepreneur’s Organization (EO). Läs mer om GSEA på www.gsea.org.