Företagsamma studenter i final
Årets studentföretagare 2016 gick av stapeln 24 februari i Stockholm där fem finalister tävlade om 150 000 kr och en plats i den internationella finalen i Bangkok. Finalens moderator Pernilla Norlin, vice vd och kommunikationschef Entreprenörskapsforum, berättade att samtliga fem finalister studerar minst halvfart samtidigt som de driver företag. Hon klargjorde även att finalisternas företag måste vara etablerade och ha en omsättning, det räcker därmed inte att bara ha en affärsplan.
Först ut var Elina Johansson som driver företaget Elinas Trådtjack vid sidan av sina studier. Johansson berättade inledningsvis om trådtjackens ursprung. Hantverket bygger på en teknik som användes av kringresande luffare, därav är tekniken mer känd under namnet luffarslöjd. Johansson berättade att hon tillverkat trådslöjdsfigurerna under många år och att hon startade sitt företag 2011.
– Jag drev ett företag utan att förstå det, sa Johansson.
Utan särskild satsning gick företaget fantastiskt nog med vinst första året och har successivt växt efter det. Elina Johanssons mål är att företaget ska gå att leva på till 50 % inom tre år och den stora utmaningen är att få fler företagskunder.
Nästa studentföretagare upp på scen var Frederica Ohly som driver Fredricas läxhjälp. Hon läser till civilingenjör och lärare i matte och fysik på KTH. Hon hade från början ingen tanke på att anställa eftersom företaget växte jobbar nu 14 personer på företaget.
– Rut-avdraget avskaffades nyligen för läxhjälp. För kundens del innebar det att priset fördubblades. Ändå har vi lyckats behålla alla våra kunder, sa hon.
Ohlys företag har också kurser i programmering vid sidan av läxhjälpen. En positiv sidoeffekt av det är att många ungdomar inte bara får bättre betyg, utan även ökad självkänsla.
– Jag älskar att driva mitt företag, avslutade Ohly.
Johan Wikström, student och grundare av Genomtänkt kommunikationsbyrå AB, var näst på scen. Han berättade att han startat sitt företag för att få rätt erfarenhet och de rätta kontakterna för att få jobb efter studierna. Idag arbetar ett flertal personer på Genomtänkt och en nyckel till deras framgång är ett nytt sätt att tänka kring lojalitet.
– Kundlojalitet är ett nyckelord på Genomtänkt, berättade Wikström.
Wikström menade att deras konkurrenter tänker linjärt i form av pengar in till företaget i utbyte mot lojalitetspoäng till kund. I motsats mäter Genomtänkt effekten av kundlojalitet i e-handel via fyra olika parametrar. Att mäta lojaliteten är av vikt då lojala kunder kan generera sex gånger mer intäkter än en vanlig kund, avslutade Wikström.
Från Åre kom Magnus Sellberg, student som driver Rent-a-Plagg AB, ett företag som hyr ut kläder för utomhusbruk. Företaget använder sig av en digital plattform, den fysiska butiken som de ursprungligen startade är nu nedlagd. Företaget använder strategiska partners som Langley eller Svenska turistföreningen för att förmedla sina kläder. Vid bokning av en aktivitet hos en partner erbjuds möjlighet att även hyra utrustning som då levereras direkt till hotellrummet vid ankomst. Särskilt smart är konceptet för de växande kunderna:
– Tänk om kläderna växte med barnen? Att köpa nya dyra plagg till barnen varje säsong är inte hållbart i längden. Då är det mer hållbart att prenumerera på dem, sa Sellberg.
Genom att prenumerera har kunderna alltid rätt kläder till rätt tillfälle och de blir snarare användare än konsumenter – ett bra exempel på cirkulär ekonomi. På det sättet konsumeras upplevelser istället för produkter, det handlar om ekonomisk-, miljömässig- och social hållbarhet, menar Sellberg.
Sist ut var Meiju Vartiainen, Tak över huvudet Sverige, vars företag är en bostadsförmedlarsajt som matchar uthyrare och bostadssökande med hjälp av en algoritm.
– Tak över huvudet är som en dejtingsajt för bostadssökande och uthyrare. Bara när alla kriterier matchas byts kontaktuppgifter och uthyrarna slipper bli bombarderade av mail och telefonsamtal.
Vartianen berättade vidare att hennes drivkraft som entreprenör är en önskan att hjälpa andra. Det svåraste är att hitta rätt kompetens för att utveckla företaget, exempelvis programmering till hemsidan. Meningen med Tak över huvudet är att alla tillgängliga bostadsresurser ska användas och att ingen ska behöva bli lurad, avslutade hon.
Under tiden som juryn överlade presenterade näringsministerns planeringschef, Stina Billinger, regeringens näringspolitik. Näringspolitiken kan delas in i tre huvudområden – skapa, växa och exportera. Forskningspolitiken återfinns under ”skapa” där regeringen vill ta idéer från forskning till påverkan på näringslivet. Utmaningen är sedan att få företagen att växa bl a genom export, något regeringen arbetar aktivt med.
Till sist berömde Billinger studentföretagarna för att de vågar bryta perspektiven genom att plugga och jobba samtidigt och att de har mod nog att ta risker.
– Många av er jobbar med att lösa samhällsproblem, det är jätteviktigt. Glöm dock inte att ta examen och prova även att vara entreprenör i ett vanligt bolag, tipsade Billinger.
När så juryn hade återsamlats följde prisutdelning med representanter från regeringen, Triton, Tillväxtverket och Entreprenörskapsforum. Juryns motivering löd:
Från nutid till framtid i ett osvenskt format. En driven serieentreprenör med internationellt fokus van att klara motgångar i en digital värld. Du är Genomtänkt!
Stina Billinger, Näringsdepartementet, Carl-Johan Renvall, Triton Advisers Sweden AB, Johan Wikström, Genomtänkt, Anna Bünger, Tillväxtverket, Johan Eklund, Entreprenörskapsforum.