Svenskt mode har länge varit en framgångsbransch med snabb tillväxt och ökande export. Men i debatten har modets baksidor ofta lyfts fram samtidigt som konsumenter i ökande grad ställer krav på hållbara affärs- och tillverkningsmodeller. Dessutom håller flera konkreta styrmedel för att skapa resurseffektivitet och minskade utsläpp inom textilsektorn på att implementeras. Modeindustrin befinner sig i ett paradigmskifte där business-as-usual inte längre önskas vilket öppnar upp för alternativa affärsmodeller. Idag arbetar såväl svenska etablerade modeföretag som nystartade mindre bolag för att skapa hållbart mode. Men förmår svenskt mode att möta hållbarhetskraven från såväl policy- som konsumentsidan? Och kvalificerar branschen att beskrivas som ett hållbart svenskt modeunder?

Den 23 september lanserar Entreprenörskapsforum rapporten ”Det hållbara svenska modeundret”, författad av Susanne Sweet, docent och Research Director Center for Sustainability Research (CSR) vid Handelshögskolan i Stockholm och Malin Viola Wennberg, doktorand vid Stockholms universitet.

  • Hur ser de nya affärsmodellerna för hållbart mode ut?
  • Hur ser förutsättningarna för mindre företag ut för att ställa om till mindre miljöpåverkande produktion och konsumtion?
  • Hur väl svarar den svenska modebranschen mot de nationella och internationella kraven på hållbar produktion och konsumtion?
  • Hur kan utvecklingen mot hållbart mode stärkas?
  • Vilka policyförändringar krävs för att det tidigare svenska modeundret ska bli ett hållbart svenskt modeunder?

Medverkande:

Harald Cavalli-Björkman
cmo och head investor relations Renewcell
Klas Gustafsson
vice vd på Tekniska verken i Linköping och ledamot Delegationen för cirkulär ekonomi
Catarina Midby
generalsekreterare Swedish Fashion Association
Susanne Sweet
docent Handelshögskolan i Stockholm
Malin Viola Wennberg
doktorand Stockholms universitet och företagsrådgivare inom hållbart mode
Pernilla Norlin
vice vd och kommunikationschef Entreprenörskapsforum (moderator)